Tweede blog vanuit Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu Tweede blog vanuit Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu

Tweede blog vanuit Vietnam

Door: Tessa Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Hoe zal ik m’n tweede blog vanuit Vietnam beginnen?! Heb zo veel te vertellen! Laat ik beginnen bij waar ik gebleven was met mijn vorige blog.

Op zaterdag 19 september zijn we met een groep vrijwilligers naar de Perfume Pagoda geweest. Eerst met een busje in ongeveer 2 uur naar het begin van de bergen. Vanuit daar met een bootje in een uurtje naar het begin van alle pagoda’s en tempels. Wat genoot ik op het bootje; de omgeving was zo mooi en wat was het heerlijk stil! De lucht was bijna helemaal blauw, erg mooi dus maar ook ontzettend warm. Wat heb ik gezweet die dag! Na het bootje eerst een tempel bekeken, daarna geluncht en later naar boven gelopen naar de pagoda in de grot. Het was heel heet om naar boven te lopen, m’n kleding was doorweekt van het zweet, maar het was het waard. Erg mooie tocht en bijzonder om een pagoda in een grot te bezoeken. Fijn dat we terug met de kabelbaan konden, van waaruit we erg mooi uitzicht hadden. Kortom: top dag!

Die zondag had ik een city-tour. Drie Engelssprekende Vietnamese studenten namen ons mee Hanoi in. Eerst naar de ‘temple of literature’, daarna een heerlijke Vietnameese lunch en in de middag naar het ‘museum of etnology’. Leuk gesprek gehad met één van de gidsen over haar leven hier. Ze heeft me uitgenodigd een keer bij haar thuis te komen en samen te koken, gaaf! Alweer een leuke maar volle dag, dus het was erg fijn om zondagavond lekker een avondje thuis te zijn.

De week die volgde ben ik elke dag naar het project geweest. Die week heb ik vooral weer gespeeld met de kinderen om de kinderen en de school te leren kennen. Op dit moment ben ik de enige vrijwilliger op het project. Afgelopen vrijdag had ik een erg leuk gesprek op het project. Er is een vrijwilliger op het project die een paar keer in de week komt om Engelse les te geven aan de kinderen. Zij vroeg mij wat ik de komende weken wil gaan doen en kon goed tolken tussen mij en een lerares. Het bleek dat die lerares elke dag een aantal kinderen meeneemt naar haar individuele ruimte om daar van alles met hen te oefenen: precies wat ik eigenlijk wil doen dus! Afgesproken dat ik deze week vooral observeer bij haar in de individuele ruimte, dat ik doelen opstel voor de kinderen en dat ik volgende week zelf de kinderen meeneem naar de individuele ruimte om daar van alles met ze te oefenen. De afgelopen vier dagen heb ik dus vooral bij haar meegekeken en veel over de kinderen gevraagd (voor zo ver dat mogelijk was met haar grappige en gebrekkige Engels). Er zijn nog momenten dat ik mij verveel op het project omdat ik soms echt niet weet wat ik met de kinderen kan doen. Ik kijk er dus erg naar uit om voor een aantal kinderen doelen op te stellen en ze mee te nemen om te oefenen. De doelen zullen gericht zijn op onder andere knippen, schrijven, rekenen, (misschien) aan- en uitkleden, knopen van overhemden oefenen, enz. Echte ‘ergotherapie-dingen’ dus! Waar ik elke dag van geniet is het lopen naar het project. ’s Morgens zie ik iedereen eten klaar maken, in de middag is iedereen aan het lunchen en aan het einde van de middag is iedereen aan het opruimen en afwassen.

Afgelopen weekend had ik niet veel plannen. Vrijdagavond uit geweest op een hoge toren met prachtig uitzicht. Zaterdag met twee andere meiden naar het grootste meer in Hanoi geweest en naar ‘the old quarter’. ‘The old quarter’ is het toeristische centrum van Hanoi. Veel kleine, gezellige straatjes met overal mensen, brommertjes, winkeltjes en drukte. Gezellig wat gedronken in een bar en alle winkeltjes bekeken. Heerlijk om daar een keer niet nagekeken te worden omdat ze daar toeristen gewend zijn. Zondagochtend samen met mijn kamergenoot rondgelopen in onze eigen wijk, waar we toevallig op een markt terecht kwamen. Fruit, hanen, kippen, eenden; wat heb ik mijn ogen uitgekeken! Erg leuk om dat gezien te hebben. Zondagmiddag lekker een middagje thuis en zondagavond weer naar de ‘old quarter’ omdat ze ons hadden verteld dat er een festival plaats zou vinden in het centrum. Helaas niks gezien.

Over het festival gesproken; afgelopen donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag was het hier ‘moon-festival/mid-autumn-festival’. Dit is een festival voor kinderen waarbij ze met veel muziek, dansen, snoep en fruit vieren dat de maan op z’n grootst en felst is. Donderdag was er feest op m’n project, erg leuk! Ik zag de kinderen echt genieten. Vrijdagochtend vroeg één van de leraressen mij of ik ’s avonds mee wilde naar iets: ik had geen idee wat en ze kon het niet uitleggen in het Engels. Ik liet het allemaal maar over me heen komen en ging mee. Toen de kinderen aan het einde van de dag allemaal werden opgehaald hebben we met alle docenten fruit en ‘moon-cake’ gegeten, gezellig. Daarna werd ik met een taxi naar een andere school gebracht. Daar waren een heleboel scholen aanwezig die allemaal ontzettend mooie versierde tafels met fruit hadden. Uiteindelijk erg lang moeten wachten daar; het zou om 6 uur beginnen maar het werd 8 uur (typisch Vietnam). Het is grappig dat zo veel kinderen tijdens het festival naar mij toe kwamen om even Engels te praten. Het verbaasd me dat zo veel kinderen hier Engels leren op school en dit graag willen oefenen op straat, super goed! Leuk dat ik dit festival heb mee kunnen maken :)

Het wordt alweer een lange blog zie ik. Ik heb ook zo veel meegemaakt de afgelopen twee en een halve week! Ik kan niet precies uitleggen wat, maar ik heb het idee dat ik al zo veel heb geleerd de afgelopen weken. De afgelopen dagen had ik soms ook wat mindere momenten, dat ik me verdrietig voelde en dat ik thuis miste. Gelukkig bestaat er Skype. Soms komen deze momenten nog terug, maar gelukkig zijn er ook fijne momenten waarop ik geniet van mijn leven hier. Ik realiseer me dat ‘me soms niet goed voelen’ ook bij dit avontuur hoort. Sinds de afgelopen dagen heb ik het idee dat ik meer begin te wennen aan mijn leventje hier.

Ik kijk ontzettend uit naar het komende weekend: morgen ochtend vertrekken we naar Halong Bay! Halong Bay wordt beschreven als één van de hoogtepunten van Vietnam. We gaan slapen op een boot, zwemmen, kajakken en wandelen op Cat Ba (het grootste eiland van Halong Bay). Klinkt goed hè!?

Er zijn nog zo veel meer dingen die ik jullie kan vertellen maar ik zal het hier bij laten! Volgende keer meer, tot dan!

  • 04 Oktober 2015 - 19:54

    Nelleke Koppelar:

    Ha Tessa, Wat gaaf om te lezen (geniet van dit mooie avontuur!) Groetjes van Nel en het Statina G-team (Brechje en Renee hebben het top gedaan tijdens Clubkampioenschappen)

  • 05 Oktober 2015 - 22:12

    Esther:

    Wow, Tessa, wat een indrukken! Door je mooie beschrijvingen zijn we toch ook een beetje bij je. Het klinkt alsof de mensen om je heen allemaal heel aardig zijn. En dat je desondanks je eigen (Nederlands sprekende) familie en vrienden mist is natuurlijk logisch. Ik hoop dat je je ook steeds meer in Vietnam thuis zult voelen. Nog veel succes met en voldoening van je mooie werk en plezier in al je avonturen!

  • 09 Oktober 2015 - 10:18

    Harry:

    Hallo Tessa, ik lees jouw verhalen met heel veel plezier. Ik weet precies wat je daar allemaal doet en ziet. Vietnam is heel bijzonder. Zoals je beschrijft om 's morgens te wandelen naar het project. Alles gebeurt daar op straat en dat begint al heel vroeg. Anneke en ik krijgen direct weer de kriebels om daar naar toe te gaan. Ik hoorde al dat Halong Bay deels mislukt was door een typhoon net zoals wij destijds. Erg jammer. Ben je al bij de waterpuppets geweest?
    Hopenlijk ben je nu al wat meer gewend, misschien wil je straks niet eens meer naar huis!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Veel plezier nog met alles wat je nog gaat doen.
    Groetjes, Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 7281

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 11 December 2015

Vietnam

Landen bezocht: