Derde blog vanuit Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu Derde blog vanuit Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu

Derde blog vanuit Vietnam

Door: Tessa Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

M’n derde blog vanuit Vietnam. Afgelopen weekend was ik voor 5 weken in Vietnam, wat betekent dat ik al op de helft ben van mijn vrijwilligerswerk! Soms vliegt de tijd en soms niet. Sinds afgelopen week heb ik het gevoel dat ik gewend ben in Hanoi; het leventje hier begint normaal te worden. Gelukkig doe ik nog genoeg leuke dingen!

afgelopen weken op mijn project waren wisselend; op sommige momenten is het saai en op andere momenten is het leuk. Wat ik geprobeerd heb te doen de afgelopen weken is individueel met de kinderen werken in de klas of in de individuele ruimte. De dingen die ik dan doe zijn knippen, plakken, schrijven, puzzelen of bouwen met blokken. Wat ik ook een aantal keer heb gedaan is buiten gespeeld met de kinderen op het pleintje en de speeltoestellen naast de school. Gewoon simpel voetballen, overgooien met een bal of van een glijbaan af glijden zijn de dingen waar de kinderen van genieten. Dit wil ik zeker vaker gaan doen de komende tijd! Voor de komende weken heb ik een lijstje gemaakt met dingen die ik met de kinderen kan doen, zoals het speelgoed wassen, met ballonnen spelen of iets knutselen. Ik hoop dat ik deze ideeën in de komende weken kan uitvoeren. Als jullie ideeën hebben voor activiteiten zijn ze van harte welkom!
Een ander idee dat ik heb is het leren van een aantal gebaren aan sommige kinderen. Veel kinderen kunnen niet praten en ik merk dat ze hun handen gebruiken om iets duidelijk te maken. Ik denk dat het erg nuttig zou zijn voor de kinderen, maar ook voor de leraren, als de kinderen een aantal gebaren kennen en deze kunnen gebruiken in hun dagelijkse leven. Ik ga deze week wat meer informatie verzamelen over de gebaren in Vietnam en dan hoop ik volgende week te kunnen beginnen met het leren van een aantal gebaren aan de kinderen en leraren.
Sinds deze week is er een andere vrijwilliger op het project. Het is prettig dat ik niet meer als enige op het project ben en dat we samen kunnen nadenken over dingen die we kunnen doen met de kinderen.

In de weekenden en avonden doe ik nog steeds veel leuke dingen! Het eerste weekend van oktober ben ik met een groep naar Halong Bay geweest. Het was een leuk weekend! De eerste dag hebben we rondgevaren in de prachtige baai, grotten bezocht, gekayakt en geslapen op de boot. De volgende dag gingen we met de boot verder naar Cat Ba eiland (het grootste eiland in Halong Bay) waar we een wandeling naar een uitzichtpunt hebben gemaakt, een ziekenhuis in een grot hebben bezocht en heerlijk hebben gezwommen. Helaas moesten we de volgende dag eerder naar huis omdat er een tyfoon aan kwam. Erg genoten dat weekend van het weg zijn uit het drukke Hanoi!

Twee weekenden geleden ben ik op zaterdag naar een spa geweest. Wat was dat heerlijk! Die dag regende het en was het koud, de perfect dag voor een spa dus. In de spa dompelden we ons eerst onder in een kruidenbad, daarna relaxten we in de jacuzzi en sauna. Toen kwam het beste gedeelte: een massage van een uur waarin mijn hele lichaam werd gemasseerd! Wat was dat heerlijk, en ook zo goedkoop! Die zondag ben ik met een lerares van mijn project en Minh (een jongen van 14 die Engels leert van de lerares) naar een tempel geweest. Het was ongeveer een uur rijden van Hanoi. Mooie tempel op een prachtige locatie. Weer een leuk weekend dus!

In de lunchpauzes eet ik nog steeds het heerlijke Vietnamese eten, voornamelijk op straat op kleine krukjes aan kleine tafeltjes waar veel Vietnamesen lunchen. Het eten is heerlijk en erg goedkoop. Ook ’s avonds verveel ik mij zeker niet. Soms ga ik naar aerobics in het park, gaan we wat drinken in een bar, kijken we een film, heb ik Vietnamese les of lees ik een boek. Gisteravond ben ik naar de beroemde waterpuppetshow geweest. Leuke show, bijna alleen maar toeristen, maar het is iets wat je gezien moet hebben als je in Hanoi bent. Twee weken geleden zijn we naar karaoke geweest, ontzettend gelachen! Karaoke is iets wat de Vietnamezen graag doen op hun vrije avond.

Vorige week donderdag ben ik in de middag op het project van een andere vrijwilliger geweest om de verschillen te kunnen zien tussen onze projecten. Haar project is een ‘privat school’ voor kinderen met een beperking. Het was erg interessant om te zien dat het daar zo anders is. Op die school zitten ongeveer vijf kinderen in elke klas en krijgen de kinderen echt les, wat bij mij niet het geval is. Ik zat in een klas met kinderen van rond de 5 jaar; erg leuk om een middagje met deze kids te spelen.

Afgelopen weekend was het hoogtepunt van mijn reis tot nu toe: Sapa! Donderdagavond vertrokken we (Florianne, Florance en ik) met de nachtbus naar Sapa (een plaats in het noorden van Vietnam). Vrijdag en zaterdag hebben we een trekking gedaan. Vrijdag 12 km en zaterdag 15 km, allemaal klimmend en klauterend door de prachtige bergen van Sapa. Wat is het daar ontzettend mooi; hoge bergen, rijstvelden, mooie mensen in klederdracht en prachtige uitzichten! En wat was het weer goed; zon en een prima temperatuur. Echt even genieten dat het niet zo warm was. We waren met een groep van 15 jonge mensen uit verschillende landen die allemaal aan het reizen waren. Erg leuk om op deze manier mensen te ontmoeten. We sliepen in home-stay’s: grote huizen met matrassen op de grond en een kok. ’s Avonds gegeten, gekletst, ‘happy water’ (rijst-wijn) gedronken en vroeg naar bed want we waren erg moe. Zondag moesten we erg vroeg op (4:30). Na het ontbijt met pannenkoeken werden we opgehaald door 3 motorbikes; wat gaaf! Een uur lang achter op een motorbike over de kleine weggetjes door de bergen. Wat was dat ontzettend gaaf en wat genoot ik! Daarna zijn we met een bus naar Bac Ha gegaan, een plaats die bekend staat om de grote lokale markt. Erg leuk om over deze markt te slenteren, waar vlees, vis, fruit, groenten, dieren (buffels, honden, kippen), klederdracht en souvenirs worden verkocht. Veel toeristen maar gelukkig ook veel Vietnamesen die inkopen komen doen op de markt. Op de terugweg naar Sapa nog even bij de Chinese grens geweest; grappig. Zondagnacht sliepen we in het backpackershostel in Sapa. ’s Avonds nog een drankje gedaan in een bar in Sapa waar we heel toevallig een aantal mensen van onze groep tegen kwamen, tof! De volgende dag heerlijk rondgelopen in Sapa, stadje bekeken, geluncht en gewinkeld. Helaas was het toen al weer tijd om terug naar Hanoi te gaan. Wat baalde we dat we weer terug moesten naar het drukke Hanoi na zo’n top weekend! In Hanoi moest ik weer erg wennen aan de drukte en alle mensen. Ben nu wel weer aardig gewent ;)

Bijna elke dag gebeuren er wel kleine en bijzondere dingen waar ik erg van geniet. Zoals het krijgen van een roos op womens-day, een gratis thee drinken op straat met een lieve Vietnamese vrouw, een Vietnamees poppetje krijgen van een meisje aan wie ik de weg vroeg of spontaan een hand krijgen van iemand op straat.

Ik maak ontzettend veel foto’s, ik heb er al ongeveer 2000 gemaakt in totaal. Ik heb er een aantal toegevoegd aan dit blog!
--> helaas lukt het op dit blog niet goed om foto's te uploaden, dus heb ik een album gemaakt op Google, dit is de link: https://goo.gl/photos/mZVP12nMbbMP9FCM7

Wat is het weer een lang blog geworden. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en ik hoop dat ik jullie een goede indruk kan geven van mijn leventje hier. Tot het volgende blog!

  • 23 Oktober 2015 - 23:16

    Mieke:

    Ha die Tessa,
    Heb eindelijk je gezellige blog/reisverslag ontdekt. Ben niet zo handig op het internet, dat weet je. Heerlijke verhalen, kunnen niet lang genoeg zijn. Je verhalen roepen bij mij (natuurlijk) ook allemaal vragen op, dus vertel eens wat (meer) over de Vietnamese keuken, daar ben ik niet zo in thuis, ken alleen de loempiaatjes. Koken ze veel vegetarisch, met herkenbare groenten, met fruit? Ik heb geen idee. En, voor jou en mij toch heel belangrijk, kennen ze taartjes. Nu ben ik (ook) niet zo goed in geschiedenis en aardrijkskunde, maar ik dacht dat Vietnam lang onder frans bewind is geweest; is daar nog veel van terug te zien in het eten, de opbouw van de straten/steden, de taal of herken je andere (westerse) invloeden. Liepen de mensen in Bac Ha in klederdracht voor de toeristen (is dat nu seizoen of gaat dat het hele jaar door) of had je het idee dat het hun dagelijkse kloffie was. En heb je op school met alle kinderen hetzelfde contact of heeft er een kind je hart gestolen. Jammer eigenlijk dat elke vrijwilliger het wiel opnieuw moet uitvinden en er niet een 'plan van aanpak' is, misschien kun je zoiets achterlaten? Heb je met Florieke al contact gehad. Went het al om een bijzonderheid te zijn of is de bevolking al aan je gewend. Maar beantwoord niet te veel mijn vragen, blijf vooral gezellig doorschrijven, want je blogs/verslagen zijn heerlijk om te lezen. De vragen beantwoord je maar als je weer thuis bent. Nog een leuke, interessante tijd in Vietnam en doe voorzichtig!
    Groet,
    Mieke

  • 26 Oktober 2015 - 15:04

    Tessa Molenaar:

    Hee Mieke,

    Wat een leuke reactie en wat een leuke vragen! Ik zal ze allemaal proberen te beantwoorden. De Vietnamese keuken.....ik kan niet echt uitleggen wat het precies is. Het buffet dat wij elke avond in het huis hebben bevat veel groenten (spinazie, sperziebonen, pompoen, enz.), elke dag rijst, verschillende soorten vlees en kip. Ook hebben we elke dag fruit (bananen, dragonfruit, appels, chinese peren, enz.). Ook hebben we soms spring-rolls, en rolletje van (ik denk) rijstpapier met verschillende vullingen. Als ze deze frituren lijken ze wel op de Vietnamese loempia's die we in Nederland hebben. Verder ben ik deze loempia's nog niet tegen gekomen....Wat ik vaak eet in de lunchpauze is Bun Cha (rijstnoedels die je een een bouillion doopt met vlees), Ban Cuan (dunne rijst-crepes gevuld met stukjes vlees, die je ook weer in de bouillion doopt) of Pho Bo (noedelsoep met koriander). Alles wat ik hier eet vind ik lekker, ben nog niks tegen gekomen wat ik niet lekker vindt. 's Ochtends eet ik vaak een stokbroodje, maar niet zoals ze het stokbrood kennen in Frankijk. Het is hetzelfde maar dan niet knapperig een taai, niet zo lekker dus. Dit is de Franse invloed die je hier ziet, overal is stokbrood te koop. In de gebouwen zie je soms de Franse invloed terug. Afgelopen zaterdag een rondje gelopen in de 'Frensch Quarter', waar je meer Franse invloeden ziet. Erg leuke sfeer.
    De mensen in Bac Ha liepen, denk ik, niet in klederdracht voor de toeristen. Ik heb het idee dat ze echt zelf kwamen om de markt te bezoeken en inkopen te doen, in hun traditionele kleding.
    Ik heb op school met alle kinderen wel contact, maar met sommige meer dat met anderen. Aan een aantal kinderen besteed ik wat meer aandacht omdat ik bij hen echt het idee heb dat ik ze iets kan leren. En natuurlijk heb ik ook een aantal favoriete kinds ;)
    Wat een goed idee van een soort plan van aanpak, dat is er op dit moment niet. Misschien ga ik er wel eentje maken!
    Ik heb nog contact gehad met Florieke, maar helaas heb ik haar niet kunnen ontmoeten. Op de twee dagen dat ze in Hanoi was konden we beide niet afspreken. Zij is nu al weer in Nederland. Zodra ik thuis ben ga ik zeker een keer met haar afspreken om alle verhalen te horen en uit te wisselen!
    Het went aardig om als een bijzonderheid gezien te worden, maar het blijft soms nog een beetje gek. Mensen kijken mij soms echt na en zeggen vaak dat ik erg lang ben. Gelukkig vind ik het niet heel erg, ik vind het soms wel grappig. Veel mensen zeggen ook vaak dat ik 'beatiful' ben, wat ik natuurlijk fijn vind om te horen :)

    Ik hoop dat ik al je vragen heb kunnen beantwoorden, en als het weer nieuwe vragen oproept: vraag maar! Ik vind het leuk om vragen te beantwoorden!

    Groetjes Tessa


  • 27 Oktober 2015 - 16:44

    Ivonne:

    Heee Tes!

    Wat leuk om je blogs steeds te lezen! Leuk geschreven en lezen makkelijk weg! Als ik het lees kriebelt het bij mij ook weer moet ik zeggen haha! Als ik je verhalen lees zie ik dat je veel leuke dingen doet, dat maakt z'n tijd in het buitenland toch wel een stuk aangenamer! En wat een mooi land zeg, ongelofelijk! Nog veel plezier de komende weken, geniet ervan en tot gauw!

    Liefs, Ivonne

  • 05 November 2015 - 11:49

    Annemieke:

    Hi Tessa,

    Wat maak je veel mee en goed om te lezen dat je zo geniet. Ik herken ook plaatsen waar we zelf geweest zijn.

    Geniet lekker en ook succes met het blijven vinden van leuke activiteiten die je met de kinderen kan doen.

    Gr Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 7277

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 11 December 2015

Vietnam

Landen bezocht: