Laatste blog: weer thuis! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu Laatste blog: weer thuis! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Tessa Molenaar - WaarBenJij.nu

Laatste blog: weer thuis!

Door: Tessa Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 December 2015 | Nederland, Culemborg

Afgelopen vrijdag landde ik rond 1 uur op Schiphol! Wat was het gek om weer in Nederland te zijn, ik had een dubbel gevoel. Ik had zin om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien maar ik begon ook net te wennen aan het leven als backpacker en dat beviel me eigenlijk wel goed. Een warm onthaal op Schiphol; erg leuk dat mam, pap, Koen, opa, oma, Esther, Anne en Eva er stonden! Afgelopen weekend heb ik al weer veel gedaan en ben ik (helaas) al weer helemaal gewend aan het thuis zijn. Ik heb al bijna niet meer het idee dat ik 3 maanden weg ben geweest. Vandaag maar even m’n laatste blog schrijven en m’n foto’s bekijken, en dan hoop ik toch weer even met m’n gedachten in Vietnam te zijn.

Toen ik nog in Hanoi woonde en als vrijwilliger werkte, heb ik een filmpje gemaakt van één van mijn dagen om jullie een indruk te geven van hoe een dag voor mij in Vietnam eruit zag. Het filmpje is te bekijken via deze link: https://youtu.be/AI5SoRDiu3w

De afgelopen drie weken heb ik van noord naar zuid Vietnam gereisd. Het vorige blog schreef ik vanuit de trein naar Hue. De volgende dag heb ik de oude citadel van Hue bekeken en gelijk al veel andere backpackers ontmoet in het hostel. De dag daarna heb ik met 5 andere meiden scooters en een gids gehuurd om van Hue naar Hoi An te gaan. Wat was dat een ontzettend gave dag! Ik had nog nooit scooter gereden, maar wat was het leuk. De gids nam ons mee naar mooie stranden, leuke dorpjes, prachtige uitzichtpunten en een plek om lekker te lunchen. Helaas ging ik na de lunchpauze onderuit met de scooter, waardoor m’n knieën open lagen. Gelukkig kon ik toen even achter op zitten bij de gids en ging later alles wel weer goed en ben ik weer op de scooter gestapt. De dagen in Hoi An heb ik heerlijk op het strand gelegen en in het gezellige dorpje rondgelopen. Hoi An staat bekend om alle lampionnetjes dus het was erg gezellig om ’s avonds rond te lopen in alle straatjes die verlicht waren met allemaal lampionnetjes. In Hoi An heb ik ook een erg leuke kookcursus gedaan, dus ik ga zeker binnenkort een keer Vietnamees koken in Nederland!

Vanuit Hoi An heb ik de trein gepakt naar Nha Trang, waar ik één nachtje heb geslapen en van waaruit ik de bus heb gepakt naar Dalat (in de ‘central highlands’). Ik stapte uit de bus in Dalat en schrok van de ‘kou’, dat had ik niet verwacht. Het was ongeveer 20 graden en ik kwam net uit Nha Trang waar het 30 graden was. Dalat is een bergdorpje, wat dus hoger ligt en waar het dus kouder is. Best lekker, een keer wat kouder. In Dalat sliep ik in een super leuk hostel, het family hostel. Ik kwam binnen en iedereen was met elkaar aan het eten aan één grote tafel en riepen ‘welcome’ in koor. Wat een warm welkom! Ik kon gelijk aanschuiven en kreeg een bord met Vietnamees eten, gekookt door ‘crazy mama’ (de eigenaresse van het hostel). Wat een gezellige sfeer. Ik sliep op de zolder, met 30 anderen, allemaal op de grond op een matras, erg gezellig! In Dalat heb ik een dagje lekker niks gedaan en een dagje canyoning gedaan. Het was eng maar ook erg gaaf! Na een aantal dagen Dalat ben ik met een ‘easy rider’ naar Mui Ne gegaan. Een easy rider is een Vietnamese gids die je achter op z’n motor de omgeving laat zien. Hij liet me de mooiste uitzichtpunten zien, we hebben een zijden en koffie fabriek gezien, zijn langs geweest bij families in kleine dorpjes en hebben over de prachtige bergpassen gereden. Kortom: een super gave dag! Mui Ne is een dorpje aan het strand, daar heb dus heerlijk een dagje op het strand gelegen. Ook een middag een tour gedaan naar de witte zandduinen, een vissersdorpje, de ‘fairy stream’(een rode kloof) en de zonsondergang in de rode zandduinen. Erg mooi!

Een paar dagen later heb ik vanuit Mui Ne de bus gepakt naar Ho Chi Minh City (Saigon). Eerste indruk: wat een drukke stad na een twee weken kleine stadjes! De volgende ochtend gelijk weer weg gegaan en een twee daagse tour gedaan naar de Mekong Delta. Dat is een mooi rivierengebied in het zuiden van Vietnam. Met een erg leuke groep hebben we rondgevaren op de kleine riviertjes, gefietst op een eilandje, honing geproefd en geluncht. ’S Nachts hebben we geslapen in een super leuke homestay; allemaal bungalowtjes. De volgende dag nog naar een ‘floating market’ geweest, waar de Mekong Delta om bekend staat. Helaas viel het voor mij erg tegen, het waren maar een aantal bootjes. Ik denk dat we te laat waren, want ik hoorde later dat de markt al om 5 uur ’s ochtends begint. Later ging de rest van de groep terug naar Ho Chi Minh City, maar ik niet. Ik wilde naar het eiland in het zuiden van Vietnam en de gids had een bus naar de haven voor mij geregeld. Ik kwam aan bij de bus en het was een echte lokale bus: krakkemikkige, alleen maar Vietnamezen en veel rook maar erg gezellig. Ik had eerst zoiets van ‘hier wil ik echt geen drie uur in zitten’ maar uiteindelijk was het super leuk. Veel contact gemaakt met alle mensen in de bus en veel gelachen, wat een top ervaring! Met de bus aangekomen in Rach Gia, waar ik één nachtje alleen in een guesthouse heb geslapen. Wat was het gek om na al die weken weer eens alleen op een kamer te slapen, maar wat was het lekker. De volgende ochtend heb ik de ferry gepakt naar Phu Quoc, een eiland in het zuiden van Vietnam. Wat een super mooi eiland! Ik ben er bijna 3 dagen geweest, één dag op het strand gelegen en een massage genomen en de andere twee dagen een scooter gehuurd met andere backpackers om het hele eiland te zien. Wat een mooie natuur (veel bos) en prachtige stranden! De laatste dag kwamen we met de scooter op een strand terecht wat echt een soort van paradijsje was: wit zand, helder blauwe zee en palmbomen. Heerlijk! Na de 3 ontspannen dagen weer terug naar het drukke en chaotische Ho Chi Minh City, wat ook wel weer leuk was. Daar had ik nog ander halve dag. Ik heb heerlijk in m’n eentje rondgelopen in de stad, het oorlogsmuseum bezocht, over markten gestruind, veel souvenirs gekocht en ’s avonds uit geweest. En toen was het al weer tijd om naar huis te gaan. De afgelopen 3 weken zijn voorbij gevlogen, wat heb ik veel gezien, ontdekt en meegemaakt!

Aan het begin van het reizen vond ik het best een beetje spannend; de eerste keer alleen reizen en nog helemaal geen vaste plannen. Achteraf was het helemaal nergens voor nodig om zenuwachtig te zijn. Ik heb ontdekt dat het zo ontzettend makkelijk is om mensen te ontmoeten als je alleen reist en je in hostels slaapt. Ik ben eigenlijk nooit alleen geweest, heb nooit alleen gegeten en heb me nooit alleen gevoelt. Iedereen in Vietnam reist van noord naar zuid of andersom, wat betekend dat je overal weer dezelfde mensen tegen komt, erg leuk. Het niks van te voren boeken is eigenlijk heerlijk, je bepaald elke dag gewoon wat je gaat doen en waar je zin in hebt. Aan het einde van het reizen was ik helemaal gewend aan het leven uit een backpack en het leven als een backpacker, maar had ik toch ook wel zin om weer naar huis te gaan. Ik verlangde erg naar mijn eigen bedje (alle matrassen in Vietnam zijn zo hard) en naar het even alleen zijn zonder andere mensen om je heen. Nu ik weer een paar dagen thuis ben verlang ik wel weer naar het reizen en het warme weer in Vietnam. Ik vind het maar koud hier in Nederland.

Als ik terug kijk op de afgelopen 3 maanden ben ik ontzettend blij dat ik het heb gedaan! Ik heb veel leuke momenten gehad, maar ook wel moeilijke momenten. Toch ben ik blij dat ik deze ervaring heb mogen meemaken. Ik heb zo veel geleerd en het was een super goede ervaring. Wat ik precies heb geleerd kan ik niet goed uitleggen, maar ik heb het gevoel dat ik persoonlijk erg ben ontwikkeld. Ik vond het altijd erg prettig om een blog te schrijven waardoor ik me weer even realiseerde wat een leuk leven ik daar had. Erg leuk om te zien en lezen dat jullie het leuk vonden om mijn blog te lezen, bedankt voor het lezen en reageren!

Doegggg

PS: Ik heb ook weer een aantal foto’s geplaatst op deze link: https://goo.gl/photos/mZVP12nMbbMP9FCM7

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 3249
Totaal aantal bezoekers 7275

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 11 December 2015

Vietnam

Landen bezocht: